Com a espectadors, nosaltres veiem el que fan els personatges. Però, al igual que passa amb la literatura llegida o al cinema, l’espectador se sent reflectit o identificat amb una trama, un personatge o la idea central de l’obra.
A les acaballes d’aquesta sèrie de dramaturgs, val la pena recordar en síntesi les paraules claus d’un guió teatral per si voleu provar sort. Cal personatges, cal trama i acció. Cal una escenografia i un temps. Cal precisar si ens situen en un efecte narratiu propi del segle XXI, o bé en formes dramàtiques o èpiques pròpies de segles passats.
Tennesse Williams va tenir una clara influència de dues coses oposades. Per una banda del seu lloc de naixement: el Sur dels Estats Units. Per l’altra, una escriptora coneguda: la Carson MacCullers. En tot cas, després de viure la bonhomia de Nova Orleans va haver de topar-se amb una realitat familiar: la bogeria de sa germana que en aquell temps acabà amb una lobotomia practicada. Els seus personatges són sensuals, conflictius, intensos i viuen en ambients opressius.
Teatre

Un Tranvía llamado Deseo / Lo que no se dice / Súbitamente el último verano
Buenos Aires: Losada, 2006
Un Tramvia anomenat Desig
Martorell: Adesiara, 2017
La Rosa tatuada
Tarragona: Arola, 2013
Tormenta de primavera
Buenos Aires: Losada, 2012
Gata sobre teulada de zinc calenta
Barcelona: Fundació Teatre Lliure, 2010
Verano y humo
Buenos Aires: Losada, 2004
La Gata sobre el tejado de zinc caliente / No sobre ruiseñores
Buenos Aires: Losada, 2003
La noche de la iguana
Buenos Aires: Losada, 2007
Dulce pájaro de juventud
Buenos Aires: Losada, 2011
Escaleras al techo / El Cuaderno de Trigorin
Buenos Aires: Losada, 2011
El zoo de cristal
Buenos Aires: Losada, 2006
4 Comments
Amb quina força el seu teatre ens crida i els seus personatges plens de matissos i secrets ens interpel·len…Potser, les bones adaptacions cinematogràfiques que hi han de moltes de les seves obres tenen quelcom a veure…i fan que quan es troba a la cartellera teatral algun dels seus texts sigui rebut amb joia.
Tant de bo revisitar aquest dramaturg en la programació teatral fos una constant, i no una qüestió anecdòtica.
Gran dramaturg, les seves obres de teatre han adquirir un extraordinari ressò extraordinari gràcies a les seves adaptacions cinematogràfiques.
Ostres, molt interessant.