‘Columbus’ dirigida per Kogonada

“T’ha explicat que fa anys que no ens parlem ?”

JIN

 L’estat d’Indiana forma part d’allò que els que estem lluny anomenem “Amèrica profunda”. Un d’aquells territoris dels Estats Units amb un cert aïllament de la resta del món. Molts dels seus habitants han votat Donald Trump el 2016, i n’estan ben orgullosos, i probablement repetiran. Terra de vastes planures plenes de silencis, on els darrers dies dels anys cinquanta, uns crims a una masia van inspirar Truman Capote per escriure A sang freda, la seva obra mestra. Allà es troba Columbus (res a veure amb la capital d’un altre estat més a l’est, Ohio). Hi passa la carretera interestatal 65, que en menys d’una hora pot duur-te, un cop a l’any, a veure una de les curses de cotxes més famoses del món: les cinc-centes milles d’Indianapolis.  Però a Columbus no hi ha l’adrenalina dels temples mítics de la velocitat. I amb prou feines hi trobaria Capote material escabrós per crònica de successos, si tornés de la tomba…

Tampoc és que Columbus sigui un poble de mala mort: en pocs anys arribarà a 50mil habitants. Ben al contrari, és un oasi dins del panorama que t’he descrit abans. El motiu, i el que sorprèn de veritat, és que hi trobaràs força edificis d’arquitectura moderna, així com obres d’art al carrer. És com un bolet en mig d’un camp de cols. Li diuen “L’Atenes de la planura”

Segurament fou aquesta peculiaritat la que captivà un jove director de cinema japonès, que se’ns presenta simplement com a Kogonada. Allà hi va situar la història que ens ocupa, i va trigar només divuit dies en filmar-la. Ell mateix n’havia escrit el guió, i tant en les seves paraules com en les seves imatges (també en el filosòfic ritme) podràs reconèixer l’empremta de mestres anteriors del cinema: Bergman, Bresson o el seu meravellós paisà Yasujiro Ozu. També els seus personatges, que van trobant la seva pròpia veritat mitjançant la conversa, l’apropa a directors contemporanis com al Richard Linklater de la trilogia BEFORE, o a l’eclèctic i sempre estimulant Wes Anderson.  Veient la seva pel·lícula, un dedueix que és una persona reflexiva, que es fixa en les petites coses. És minimalista, detallista, i sense focs d’artifici ens emociona.

En aquest curiós indret s’hi cel·lebra una convenció d’arquitectura. Un dels ponents és un vell i veterà creador d’edificis japonès. Serà ell, per motius que no t’avançaré, el responsable indirecte que dues persones es trobin. Ella es diu Casey, no té ni vint anys. Treballa a la Biblioteca local, i també fa conèixer la vil·la als turistes que hi arriben. Tot i la seva curta edat, té una gran responsabilitat a casa, la qual l’ancora al poble i li posa plom a les ales. L’altre membre del duet és en Jin, que arriba obligat a COLUMBUS des del japonès país del sol naixent. No està gens feliç de ser-hi: hi té una missió que no desitja, però no pot defugir. No et rebento res dient-te que els seus camins s’encreuaran. Com que pols oposats generen energia, del lloc i la persona menys esperada pot venir un camí a l’esperança; una resposta a aquella pregunta que tu i jo i tothom, de vegades no podem trobar tots sols. Aquesta joia plena de sensibilitat t’espera.

Kogonada
Barcelona: Cameo, DL 2018

2 Comments

  1. Una lliçó de perspectives, enquadraments i arquitectura que serveix la reflexió a propòsit dels, llocs per viure que condicionen les interrelacions i les formes de entendre el món dels personatges.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.