En legítima defensa
Velilla de San Antonio: Bartleby, 2014
El subtítol d’aquesta magnífica antologia, Poetas en tiempos de crisis, és tota una declaració d’intencions i marca el camí pel qual transita aquesta exhaustiva recopilació compromesa, crítica, de protesta i solidària de poetes i poemes.
La poesia no podia no ser-hi i no prendre partit en el context de crisi social, econòmica, política i institucional en la qual ens trobem immersos en els darrers anys. D’aquesta idea parteix la iniciativa de Bartleby Editores d’ajuntar en un mateix volum a poetes de diferents generacions, des dels més premiats com José Manuel Caballero Bonald i Antonio Gamoneda amb el Premi Cervantes, fins a les promocions actuals dels més joves com Ana Pérez Cañamares, Isabel Bono, Ben Clark, etc., sense oblidar-nos dels sempre combatius poetes de la consciència Enrique Falcón, Antonio Orihuela, Antonio Méndez Rubio i Karmelo C. Iribarren entre d’altres.
La concepció d’aquest poemari es deu a la col·laboració i difusió de les xarxes socials, en les que l’editorial va fer una crida a la participació, aconseguint d’aquesta manera poemes de més de dos-cents poetes, reunint així totes les sensibilitats estètiques.
Els lectors trobarem poemes que s’emmarquen en el realisme més cru i directe, dins del surrealisme i també de l’expressionisme, utilitzant sovint formes experimentals.
Com a crit col·lectiu que esdevé aquest poemari, fa front a les desigualtats i injustícies actuals que patim la societat, fent èmfasi en les retallades, els desnonaments, l’atur juvenil i la pèrdua de drets laborals, la privatització de la sanitat, augment de l’IVA cultural, els forats negres de la banca…
Al pròleg, Gamoneda fa aquesta reflexió: “¿puede, ciertamente, hacer algo la poesía en este trance? Algo puede hacer, sí. Los poetas pueden dar señal de unas convicciones que descalifican moral y socialmente al capitalismo con solo reunirse precisamente para significar su acusación, su protesta y su identificación con los despojados.”
Poema Artículo 35 del poemari Porción del enemigo, d’Enrique Falcón:
“Cuando el gobierno viola los derechos del pueblo,
la insurrección
es el más sagrado de los derechos
y el más indispensable de los deberes”
[Art. 35 de la Constitución francesa de 1793]
“Todos los españoles tienenel deber de trabajar
y el derecho al trabajo”
[Art. 35 de la Constitución española de 1978]
4 Comments
Gràcies per aquesta ressenya. No coneixia el llibre. En Tinc moltes ganes de llegir-lo. De vegades oblidem la gran potència reivindicativa que té la poesia.
M’atreveixo a copiar un parell de poemes del llibre que he trobat a internet.
Desahucidio, de Felipe Alcaraz
Miguel Ángel se ha suicidado en Granada. En la Chana, un barrio pobre de las afueras. Los agentes que iban a proceder al desalojo preguntaron por él cuando aún colgaba de una soga en el patinillo de la casa donde había vivido. Las redes sociales no han parado desde entonces en su incendio de ceniza y nieve. Se ahorcó desolado, pensando que nadie podía ayudarlo. Hay más de medio millón de familias en lista de espera. Parar los desahucios, pararlos como sea; he dicho como sea. No sé si es importante, pero era amigo y vecino, y se llamaba realmente José Miguel. No podemos evitar, tal como están las cosas, un grito de rebelión extrema: o ellos o nosotros. El rey dice que la política del Gobierno rinde ya sus frutos. “Extraños frutos”, cantó desgarrada Billie Holiday ante los árboles miniados de negros ahorcados. Es duro ser negro. ¿Lo ha sido alguna vez? Yo lo fui una vez, cuando era pobre. Aunque se llamaba José Miguel, todo el mundo lo conocían en el barrio como Domingo, su primer apellido. Nada más que añadir. Twitter off.
Ludópatas sin Fronteras, de Félix Grande
(Fragmento)
La Troika, o Trinka, o Trancazo,
en Bruselas residente,
ha arrodillado a la gente
tras romperle el espinazo.
Tan descomunal sablazo
manda hacia la escupidera
a Atenas, a Grecia entera;
y en tanto Europa se fríe
¡mírala cómo se ríe
la mafia bankfinanciera!
Wallstreetmente rateros,
goldmansachsmente rapaces,
bundesbankmente voraces,
lehmanbrothersmente fieros…
A tan bravos bandoleros
(ilotas de la Ganancia)
les tirita su jactancia:
son un montón de bandidos
presuntuosos, y escondidos
debajo de su Importancia.
¡Cuidado con esas gentes
que le están rezando al credo
más peligroso: el del miedo!
¡Son cadáveres vivientes!
Desde los pies a los dientes
sudan peste funeraria.
¡Cuidado con esa paria
caterva de millonarios:
son lunáticos corsarios
de su vida hipotecaria!
En relació amb aquesta poesia social us recomano també la de Gsús Bonilla, en concret “Comida para perros” que ara mateix es finalista per al Premi Nacional de la Critica.
M’afegeixo a la recomanació de l’Elena. Molt interessant també l’últim treball de Gsús Bonilla, que s’acaba de publicar, “El del medio de los Panero”.
Moltes gràcies per la recomanació, Isabel.
L.M. Panero és un dels meus poetes de referència.