Las vírgenes suicidas: adolescència interrompuda.

Eugenides, Jeffrey
Las vírgenes suicidas

Barcelona: Anagrama, 2007

Aquesta és la història de les cinc germanes Lisbon, que als anys 70, i sota el règim tirànic d’una mare dominant i un pare sense personalitat, veuen una única sortida a l’opressió familiar: es van suïcidant l’una darrera de l’altra. Tot ho veiem a través dels records d’un grup de nois veïns del mateix suburbi de Detroit. Ells, fascinats per les germanes, es dediquen a fer un seguiment de les seves vides i durant un breu temps seran gairebé l’única via de contacte de les noies amb el món exterior… fins que la mare posa punt final a tanta llibertat i endureix el règim de reclusió de les filles, empenyent-les al seu tràgic final.

En ple apogeu dels suposats “valors familiars” de l’onada conservadora nord-americana dels anys 90, el llibre (publicat el 1993) es pot llegir com una crítica a la institució familiar quan aquesta ofega la individualitat i la llibertat dels seus membres. Però també és un bell retrat del despertar sensual de l’adolescència, de la incomprensió que es pateix a aquesta edat, i de la pèrdua de la innocència.

Amb aquesta novel·la, Jeffrey Eugenides (1960) va protagonitzar un dels debuts literaris més sonats dels anys 90. Malgrat la bona acollida, però, Eugenides no té pressa a construir la seva carrera literària i només ha publicat una altra novel·la, Middlesex (2002, premi Pulitzer) sobre l’èpica odissea d’un hermafrodita. L’autor parla de tots dos llibres en el següent vídeo:

La novel·la va ser adaptada al cinema per Sofia Coppola l’any 1999 de forma totalment fidel a l’atmosfera lírica i hipnòtica del text original i amb banda sonora del grup francès de música electrònica Air.

3 Comments

  1. Gatsby, aquesta novel·la té molt bona pinta. Pel que comentes, ha de ser de caire intimista, oi? D’aquelles novel·les que fan reflexionar i fidelitzen al lector fins al final. Me l’apunto per llegir-la. Gràcies!

    • Efectivament, Isidore, la novel·la és un exemple d’història intimista i introspectiva, on l’autor ens sap transmetre tot un ventall de sensacions: melanconia, desig, angoixa… sense oblidar l’atmosfera de misteri que envolta les germanes Lisbon en tot moment. Espero que t’animis a llegir-la.

  2. Jo no he llegit el llibre però he vist la pel·lícula i és realment molt recomanable, i l’elecció d’Air per la banda sonora va ser, per mi, una de les claus de l’èxit de la pel·lícula.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.